Uživatelský manuál hry BOMB
Minimální systémové požadavky:
Procesor: 486/33 MHz
Systém: MS DOS 5.0 (nebo kompatibilní)
Videokarta: VGA
Monitor: barevný 13"
Prostor na disku: 70 KB (lze hrát z diskety nebo ze sítě)
Paměť: 640 KB, 80 KB volných
Klávesnice: AT, 84 kláves
Doporučená systémová konfigurace:
Procesor: 486/75 MHz, Pentium
Systém: MS DOS 6.22, Windows NT 4.0 (Pentium)
Videokarta: VGA (nebo lepší)
Monitor: barevný 17"
Prostor na disku: 1 MB
Paměť: 16 MB, 200 KB volných v základní paměti
Klávesnice: 101 kláves (nebo lepší)
Síť: Microsoft Network - Protokol IPX (vysoká přenosová rychlost)
Spuštění hry:
Jakýmkoli manažerem nebo správcem souborů spustíte soubor BOMB.EXE, Není nutná žádná instalace ani nastavení, stačí překopírovat soubor BOMB.EXE na disk. Nedoporučuji spouštět hru v prostředí Windows, protože Windows odebírají hře výkon a přepnutí do Windows může poškodit grafiku nebo desynchronizovat síťovou hru.
Startovní menu:
Po spuštění hry si můžete vybrat ze dvou typů hry:
Samostatná hra: V tomto typu hry hrajete sám v podobě zelené koule
(v levém horním rohu obrazovky) proti velkému počtu příšerek.
Vaším úkolem je pomocí vhodně položených bomb všechny zničit.
Pokud se vám to podaří, postupujete do dalšího kola, kde vás
čeká ještě víc příšerek než v kole minulém. Dotkne-li se vás některá,
ztrácíte život a objevíte se na jiném místě. Zpestřením jsou prémie,
které vám zvýší počet životů nebo dosah bomb, případně umožní krátkodobě
procházet zdmi.
Síťová hra: Tento typ hry vyžaduje síť s protokolem IPX. Síť
musí mít dostatečnou přenosovou rychlost a v přenosu se nesmí
vyskytovat chyby, proto doporučuji malou lokální síť spojenou kabelem
tenký ethernet a síťové karty NE2000 nebo rychlejší. V této hře můžete
změřit své schopnosti s protihráči hrajícími na ostatních počítačích.
Do hry se mohou připojovat hráči během hry a herní pole zůstává
zachováno, dokud hru neukončí úplně všichni hráči. Ve hře
jste znázorněn jako barevná kulička, jejíž barva je na začátku hry
náhodně určena. Pokud je některý hráč zasažen bombou, zmizí a na jeho
místě se objeví prémie, která má hodnotu 100 bodů (tato hodnota je mu
odečtena z jeho skóre). Tuto prémii může sebrat protihráč a zvýšit si svoje skóre.
Seznam objektů: Klávesa F1 v menu způsobí zobrazení důležitých
objektů ve hře jako jsou prémie a příšerky. U každého objektu je uveden
název, počet bodů, případně rychlost a inteligence.
Anglická verze: Pokud po spuštění hry stisknete F2, celá hra se
přepne do anglického jazyka. Pro návrat do českého jazyka stiskněte
ve startovním menu znovu F2.
Ovládání hry:
Klávesa | Popis |
---|---|
ESC | Stiskem této klávesy lze hru kdykoli ukončit. Hra ani nepožaduje žádné potvrzení. |
Šipky | Pohyb zelené kuličky po bludišti. |
Mezera Alt | Pokládání bomby na pozici kuličky. |
Enter | Posune kuličku do středu čtverce. To je potřeba, pokud se potřebujete schovat za zeď a ani z jedné strany nepřesahovat. |
F5 | Překreslení celé obrazovky. Pokud vlivem přepnutí do Windows dojde k chybě obrazu, tato klávesa by měla problém odstaranit. V síťové hře je zároveň poslána hrací plocha všem hráčům, což obnoví synchronizaci. |
F12 | V samostatné hře pauza. V síťové hře nelze použít. |
Page Up | Posun obrazovky nahoru. |
Page Down | Posun obrazovky dolů. |
Home | Rychlý posun obrazovky nahoru. |
End | Rychlý posun obrazovky dolů. |
Bodování:
Za každou položenou bombu ztrácíte jeden bod. V samostatné hře za zbourání jednoho kusu zdi získáte jeden bod. Body za zničení příšerky závisí na jejím druhu. Po zničení síťového protihráče je třeba sebrat prémii, která se objeví na jeho místě a má hodnotu 100 bodů. Aktuální bodový stav se zobrazuje napravo v informačním sloupci.
Inteligence příšerek:
V následující tabulce jsou popsány základní strategie příšerek. Ve skutečnosti je strategie trochu složitější, protože každá příšerka se může s jistou pravděpodobností zachovat náhodně, například pokud nemůže pokračovat dál v pohybu kvůli zdi nebo bombě.
Stupeň | Strategie pohybu | Příšerky |
---|---|---|
0 | Pohyb je naprosto náhodný. | Balónek |
1 | Pokud se hráč přiblíží na méně než 4 políčka, příšerka půjde přímo za ním, jinak je její pohyb náhodný. Příšerka si nevšímá položených bomb. | Kostlivec |
2 | Příšerka se pohybuje pryč od hráče a nevstupuje na políčka ohrožená výbuchem bomby. Pokud se k ní přiblíží na méně než 3 políčka, půjde přímo za ním bez ohledu na nebezpečí výbuchu. | Pavouk Očičko |
3 | Příšerka se snaží dostat na pozici hráče. Pokud 4 políčka před sebou uvidí bombu, tak náhodně změní směr. | Strašidlo Cédéčko |
4 | Příšerka předem vypočítává, která políčka jsou ohrožená výbuchem a vyhýbá se jim. Pokud se ocitne na ohroženém políčku, snaží se najít cestu do bezpečí. Pokud ji nebezpečí nehrozí, tak jde za hráčem, ale nikdy nevstupuje na ohrožená políčka. | Duch Počítač |
Informační sloupec:
Vpravo od hracího pole je informační sloupec. Malé zelenomodré čteverečky znázorňují vaše zbývající životy. Světle modré číslo ukazuje aktuální bodový stav. Žlutá čára na modrém pozadí znázorňuje dosah bomby. Bílá čára je zobrazena pouze po sebrání atomové bomby. Ta se položí místo obyčejné bomby. Lze ji odpálit výbuchem obyčejné bomby nebo jinou atomovkou. Položenou atomovou bombu lze kdykoli znovu sebrat. Zelená čára (zobrazí se pouze po sebrání prémie na procházení zdí) udává zbývající čas prémie. Hráč nesmí být na zdi při skončení prémie, jinak přijde o život. V samostatné hře červený obdélník vyjadřuje poměr živých a mrtvých příšerek (živé příšerky jsou světlejší barvou). V síťové hře se zobrazují také barevné čtverečky znázorňující síťové protivníky. Barva čtverečku je stejná jako barva hráče a čtverečky jsou uspořádány podle skóre hráčů (první je barva nejúspěšnějšího hráče). Pokud se ze čtverečku zobrazí pouze obrys, znamená to, že hráč je momentálně mrtvý.
Závěrem:
Na vzniku této hry májí zásluhu i nasledující lidé: Petr Beneš, Zbyněk Kačer a Stanislav Bednář.